O taxă suplimentară, denumită „taxă de vreme rea”, este adesea aplicată de platformele de livrare online în zilele ploioase. Justificarea acesteia este efortul suplimentar depus de curieri în condiții meteo dificile, însă un livrator susține că doar o parte nesemnificativă din această sumă ajunge efectiv la angajați.
În perioadele cu vreme nefavorabilă, când comenzile online cresc, aplicațiile de food delivery percep acest cost suplimentar clienților. Deși se presupune că banii compensează efortul curierilor, realitatea descrisă de unul dintre aceștia este diferită.
Într-o postare pe platforma Reddit, care a generat zeci de reacții, un curier al companiei Glovo a explicat că suma primită este minimă. Acesta a oferit și un exemplu concret pentru a-și susține afirmația.
„Cum în ultimul timp s-a tot vorbit despre platformele de food delivery, aș vrea și eu să fac cunoscut un lucru – taxa de vreme rea. 2-3 lei sau cât o mai fi, bani ce se pretind în plus la plasarea unei comenzi atunci când afară plouă. Ați crede că aceștia se duc integral la livrator, însă după ceva experiență de livrat cu Glovo vă spun că, în realitate, curierul ajunge să primească doar câteva zeci de bani (chiar în momentul asta am calculat cu telefonul în mână, pentru o comandă de 9.18 lei, aș ajunge să primesc 9.48 dacă mi se dă bonusul de vreme rea, după ce clientul plătește câțiva lei buni în plus”, a precizat livratorul.
Dezvăluirea a stârnit reacții din partea clienților, unul dintre aceștia comentând: „Ca simplu client oricum mi s-a părut foarte nasoală taxa asta de când am văzut-o. Am zis din start că asta afectează doar clienții, că plătesc mai mult, și sărmanii curieri, pentru care e greu să livreze, ei fiind singurii direct împactați de condițiile meteo”.
Un alt detaliu important relevat în discuție este modul în care se activează această taxă. Spre deosebire de așteptările multora, procesul nu este automatizat pe baza prognozelor meteo, ci depinde de o acțiune directă a livratorilor.
Aceștia trebuie să trimită fotografii care să dovedească existența condițiilor meteo nefavorabile pentru ca taxa să fie aplicată în aplicație. „Eu credeam că o bagă automat, după vreun site de meteo (…) Nu m-aș fi gândit niciodată că trebuie să dea curierul poze să dovedească”, a menționat un utilizator surprins de acest mecanism.